Zasady certyfikacji

Zasady przyznawania certyfikatu
„Lider komunikacji”

Do programu certyfikacji może zgłosić się każdy szpital na terenie Polski, który stara się podnieść jakość świadczonych usług w zakresie organizacji pracy oraz komunikacji z pacjentami.

Szpital który chce otrzymać certyfikat, musi spełnić następujące kryteria:
  1. Audyt organizacyjny w zakresie:
  • wypełnienie ankiety walidacyjnej,
  • weryfikacja procesu rejestracji pacjenta,
  • analiza komunikacji wewnętrznej szpitala,
  • weryfikacja wykorzystywanych systemów organizacyjnych i informatycznych,
  • analiza ścieżki pacjenta w procesie leczenia,
  • propozycja szczegółowych działań mających na celu poprawę komunikacji,
  • przedstawienie metod wdrożenia oraz monitorowania zmian.
  1. Szkolenie personelu z zagadnień profesjonalnej komunikacji z pacjentem w zakresie:
  • elementów profesjonalnej obsługi pacjentów,
  • podstawowych aspektów pracy głosem,
  • ścieżki pacjenta w placówce medycznej – cykl doświadczeń pacjenta uwzględniający kontakt telefoniczny, pierwszą wizytę, proces leczenia,
  • segmentacji pacjentów z uwzględnieniem typów osobowości,
  • zasad prowadzenia rozmowy z pacjentem, niezadowolonym i trudnym,
  • segmentacji pacjentów ze względu na wpływ środowiska,
  • znaczenia osoby towarzyszącej w komunikacji z pacjentem,
  • zagadnień związanych ze stresem i wypaleniem zawodowym,
  • barier komunikacyjnych wynikających z nawyków i postaw personelu medycznego.
  1. Implementacja systemu informatycznego oraz rozwiązań organizacyjnych zaproponowanych po przeprowadzeniu audytu w szpitalu.

W celu zapewnienia jednakowych standardów organizacji oraz efektywności pracy rejestracji medycznej, a także możliwości przeprowadzenia monitoringu jakości świadczonych usług przez szpital, wymogiem certyfikacji jest wdrożenie i wykorzystywanie systemu telefonicznej rejestracji medycznej GATEway firmy IRONteam Sp. z o.o.

  1. Monitoring jakości pracy zespołu rejestracji medycznej w wyznaczonych kryteriach:
  • liczba odebranych połączeń miesięcznie,
  • liczba wykonywanych połączeń,
  • średni czas oczekiwania na połączenie,
  • średni czas trwania rozmowy,
  • liczba skarg złożonych przez pacjentów,
  • jakość prowadzonych przez pracowników rejestracji rozmów.

Monitoring jakości prowadzony będzie przez okres 3 miesięcy, nie wcześniej jednak jak po upływie jednego miesiąca od pełnego wdrożenia odpowiednich systemów informatycznych oraz rozwiązań organizacyjnych.

Certyfikat „Lider komunikacji” będzie przyznawany na 3 lata. Po tym czasie uaktualnione szkolenie personelu należy powtórzyć i zgłosić akces do odnowienia certyfikatu .